10 يوليو 2011

9-7-2011

..............

اعتصام مفتوح في التحرير،، من إمبارح،، وعندنا اعتصام بدأ من الساعة 4 بس ما نزلتش!،، احتمال انزل بكره إن شاء الله،، صوتي أهو بدأ يقول،، الإخوان رفضوا الاعتصام،، والجماعات والسلفيين،، مش عارفة باقي التيار الإسلامي إيه نظامه؟؟؟،، بس أنا مش رافضــة،، مع إني تبع التيار!!!

بيقولك،، هو مين اللي بيقول،، اليوم السابع،، إن مئات المتظاهرين (اللي محدش يعرفهم) راحوا على قناة السويس،، ناوين يقطعوا خط الملاحة،،، ده على أساس إنها ترعة أم السعد!!،، يلا عشان بدل عجلة الانتاج،، بعد كده يقولوا عوامة الانتاج!


بيقولك،، بس المرة دي الشيخ عصام تليمة،، إن يجوز لأهالي الشهداء أن يقتصوا من الضباط!،، ده في حالة إن لم يتقص أولو الأمر منهم،،!،، كلام زي الفل،، طيب كده القضاء عايز إيه،،؟؟ يطلع كل واحد بطبنجة ينش الضابط،، ولا أمين الشرطة ولا العسكري اللي قتل ابنه؟؟،، القصــاص يا نـــاس،، قبل ما تخرب!،، سؤال خبيث النوايا،، هم اللي أحلوا الدية في القتل العمد،، يجوز نقتص منهم هم كمان،، على سبيل الإحتياط؟!،، حسبي الله ونعم الوكيل،، في المشايخ الربع كم!
!

بيقولك،، مين اللي بيقول،، وزير الدخلية!،، علم وسينفذ،، إن قرار إقالة الضباط سيتم في أول أغسطس!!،، عاااااااااا،، هي حركة تنقالات يا حامي الحما؟؟،، ولا هي ترقية مستني أول أغسطس عشان ياخدوا الزيادة؟؟،، يعني لو كان موظف في أي هيئة عليه قضية،، مش كان زمانه متشرد هو واللي خلفوه واللي خلفهم في الشارع،، بلا مرتب؟؟،، يا مراري ،، شيلنا غسان مطر وجبنا حزلئوم!!،، يارب تعمل الصح،، يا حزلئــوم!
!

بيقولك،، أنا اللي بقول،، إيه ماليش نفس؟،، قصة كده في النص،،، من زمان!،، من كام سنة فاتوا كنت في دار إصلاحية -الأحداث- ،، زيارة ميدانية مش نزيلة يعني،، وكان فيه طفل عنده 12 سنة،، هايقعد مش عارفة كام سنة كده عشان سرق،، سألته سرقت إيه يا بابا،، قالي فردة جزمة؟؟؟،، تنحـــت،، قال،، والله كنت بسرق جوز جزم من قصاد الجامع،، الناس مسكتني لما سرقت فردة،، ومكنتش لسه سرقت التانية!،، الواد في الأحداث،، عشان فردة جزمة،،!،، وكرنفال البراءة بـــدأ وسيستمــر!!


بيقولك،، مين؟؟،، معهد واشنطن،، قال إيه،، إن تنازل الليبرالين أمام الإخوان سيهمشهم بالمعركة!،، نعم،، ها إيه وحياة أمك يا أمريكا؟؟ مال أهلك إنتي بالأمور الداخلية؟،، نفسي أعرف مناخير أمريكا ليه دايما محشورة في كل حاجة كده؟؟،، والمطلوب إيه يا عم الأمور،،؟؟!،، نفتح جبهة داخلية بين التيارات،، وجبهة خارجية بين التيارات والفلول،،؟؟،، وجبهة وسط بقى،، تبقى بين التيارات والمجلس،،؟!!،،معهد واشنطن،، يور ماذر أز قـــرعة!!



بيقولك،، مين بقى،، مصدر موثوق،، وبصراحة أنا لا أعرف حد اسمه مصدر ولا حد اسمه موثوق،، المهم إن البيان ده أنتشر في الفيسبوك بيقول،، قال المجلس العسكري أبرم اتفاقيات وصفقات مع الإخوان والجماعات والجمعية الشرعية والسلفين،، بس مش مجتمعين يعني،، كل واحد لوحده،، عشان يبيع الحكم لهم في مقابل إنهم يطرمخوا على محاكمة مبارك والضباط!،، وإن مبارك قاعد في قصر في السعودية،، وإنهم بيتحايلوا عليه يرجع عشان يتحاكم محاكمة زائفة،، تريح الشعب وهو مزرجن!،، وطبعا أنا عايزة أقول للمصدر ابن الموثوق ده،، النبي تتوكس،، يعني يا ابن الصرمة القديمة،، كل التيار الإسلامي وسخ؟!،، طيب حط وسطهم حزب ليبرالي يساري موزمبيقي،، أو بتنجان عشان أعرف أبلعها،، هو كله إسلامي إسلامي مافيش شتيمة؟،، وبعدين يعني صلاة النبي عليك،، مكشوف عن أهلك الحجاب،، وشايف كل حاجة،، تحت وفوق ووسط التربيزة أهو !،، جتها خيبة اللي عايزة خلف،، وتسمي مصدر!!

خطاب د.شرف،، سكت دهرا ونطق كفرا!،، وعجبني أوي موضوع،، سيلقي خطابا بعد قليل،، وسبحان الله،، بعد قليل صورة طبق الأصل من بعد قليل بتاعة الأول من فبراير،، طيب نستنى بكره إن شاء الله،، موقعة العجل ولا الفيل؟،، ولا هايبقى فيه تكتيك تاني؟؟،، بصراحة مش عارفة حقيقي!!


فاكرين زي الأيام دي السنة اللي فاتت،، كانت الكهربا بتقطع كل ساعة ساعتين،، وكنا كلنا ماشين في البيوت مطلعين لسانه عشان الحر،، وماسكين مراوح ورق،، سبحان الله الطاقة كفتنا السنة دي،، أدعو لعمكم الملثم بطولت العمر،، الله يخليه ويبارك فيه!
!

أسكوتوا مش ليبيا دخلت التاريخ،، وبقى ممنوع،،

دخول الليبين من غير تأشيرة،، عقبال ولاد عمنا يارب!!



نكتــة،، من موبايلي بيقولك،،
راجل دخل على ابنه بعد 4 ساعات على النت وقال:

أوعى ياض تكون قاعد على الفيك بوص،، بتدبروا لثورة تانية؟

الواد رد عليه: لا يا بابا ماتقلقش،، أنا على موقع سكس!

الأب رد: أيوة كده يا أبني ربنا يهديك،،
خلي عجلة الإنتاج تشتغل!

هناك 4 تعليقات:

  1. مجرمه وعفريته وشقيه وبموت فيك ربنا يسعدك يا رحوبه يارب رائع بوست رائع فعلا

    ردحذف
  2. على اد ما البوست فيه كميه كلام بيقولوه لا يطاق
    بس انت بتقولى حبه كلام فى النص
    بجد بيخلونى اضحك
    هم يبكى وهم يضحك
    انا تنحت صراحه فى حكايه الولد اللى داخل اصلاحيه عشان فرده جزمه
    اومال ليه اللى كانوا شاغلين قتل فى الناس ماتحبسوش ليه وبيشموا الهوا وشويه ويخلوهم يصيفوا فى سويسرا والا حاجه

    ردحذف
  3. معاهم حق يحبسوه لما الشعب يبقى حافى و جعان و مش لاقى يأكل تبقى الجزمة فى المجتمع من الاشياء الثمينة
    ملحوظة من واحد كان فى التحرير اثناء الثورة و بعد الثورة
    نعم الاخوان كانوا موجودون فى التحرير الجمعة الاخيرة هم و السلفين لكنهم لم يكونوا بنفس الفاعلية التى كانوا موجودون بها اثناء الثورة اشعر كأنهم بيؤدوا واجب ثقيل عليهم و حتى لا يحسب عليهم
    هذا هو شعورى و قد يكون خطأ

    تحياتى

    ردحذف
  4. في نقطة قبل التعليق لازم اقولها للامانة العلمية وهو سؤال : هل تجوز الدية في القتل العمد؟
    نعم تجوز الدية في القتل العمد للمراجعة هذا الرابط
    http://www.m-islam.net/news.php?action=show&id=2352
    ده للامانة العلمية فقط لكنني لست مقتنع بأن اهل الدم حين يقتل ابناؤهم شهداء يقبلون الدية ويتركون السفاح يهرب بفعلته حتى وان وافقوا على الدية فكيف لباقي المجتمع ان يترك السفاح يهرب بجرائمه وينسون انه بالامس كان يرفع السلاح في وجوههم جميعا منهم من نجا ومنهم من لم ينجو
    اما خطاب شرف بالامس فهو قد استلهم من روح مبارك ذلك الخطاب صار يغازل شباب مصر ويعطيهم بعض المسكنات ظنا منه ان هذه المسكنات قد تشفي من السرطان المستشري في جسد الوطن
    تحياتي لكي وحفظ الله مصر واهلها

    ردحذف

خلل براحتك من غير انتظار .. فتافيت أصلاً بتحب الخيار